Kurumsal web sitesi yaptırırken dikkat edilmesi gerekenler
Teknoloji geliştikçe web dünyası ve bu dünyanın içeriği de hızla gelişmekte. Artık küçük büyük her işletmenin bir web sitesine ihtiyacı oluyor. Oluyor olmasına ama işin teknik kısmını bilmeyen işletmeler doğal olarak yaptırdıkları web sitelerini gözüyle gördüğü kadar yorumluyor. Bu yazımızda zamanınızı ve paranızı boşa harcamanızı engellemek için sizlere Kurumsal web sitesi yaptırırken dikkat edilmesi gerekenler konusunu bahsedeceğiz. Yazıya geçmeden önce buradan web sitesi paketlerimize göz atabilir, buradan da web tasarımı konusunda daha çok bilgi sahibi olabilirsiniz.
Kurumsal web sitesi nedir?
Başlangıç olarak anlatımımızda varsaydığımız ve bahsi geçen “kurumsal web sitesi” kavramını biraz daha açmamız gerekiyor. Nedir bu kurumsal web sitesi? Aslında az çok tahmin ettiğiniz üzere Kurumsal web sitesi, şirketlerin tanıtımını sağlayan ve içerisinde iletişim bilgileri, blog yazıları, ürünleri, referansları vs. bilgilerin sergilendiği bir platformdur. İçerisinde yer alan bilgilerin detayı firmadan firmaya değişiklik gösterse de temel mantık aynıdır.
Bu kavram E-Ticaret vb siteler ile karıştırılmamalıdır. Kurumsal web sitelerinin varlık amacı ziyaretçilere bahsi geçen firmayı en iyi şekilde tanıtmaktır. Üzerinden herhangi bir ürün satışı ya da doğrudan hizmet satışı bulunmaz.
Kurumsal web sitesi yaptırırken nelere dikkat edilmelidir?
Bu konu aslında çokça teknik bilgi ve uzmanlık gerektirmektedir. Öyle ki uzman kişiler bile bazen ilk bakışta kötü bir siteyi iyi siteden ayırt edemez. Sitenin neye göre iyi neye göre kötü olduğunu bilmeyen işletmeler için bu sorun daha da büyüktür. Umarız bu yazı, artık kafanızda fikirler oluşturarak sorularınızı cevaplar.
A) Mobil Uyumluluk
Mobil uyumluluk olayı eskiden web sitesi yaptırırken sadece bir tercih meselesiydi ancak artık bir zorunluluk haline dönüştü. Hatta mobil dünya öyle gelişti ki artık çoğu site “mobile first” denen tasarım metodu ile tasarlanmaya başlandı. Bu kavramı biraz daha açmamız gerekirse şöyle temele inmemiz gerekebilir;
Web sayfası tasarlanırken bir resim çizer gibi kodlandığını düşünmek kesinlikle yanlış olur. Web sayfaları bir görüntüden ziyade adeta bir sunucuda yaşayan canlılar gibidir. Tasarım boyutu bunun sadece kullanıcıya görünen kısmıdır. Bir web sayfası tasarlanırken ilk masa üstü bilgisayarlar gibi yüksek çözünürlüklü cihazlarda nasıl görüneceği hesaplanılarak yapılır. Daha sonra web sayfasındaki her bir elementin her bir bloğun, daha düşük çözünürlüklü bir cihazdan bakılınca nasıl görüneceği ayarlanır. Sonra daha da düşük bir cihazda nasıl görüneceği ayarlanır. Özetle “Responsive Tasarım” denen tasarım türünde tek bir web sayfası tasarımı vardır ancak tüm cihazlarda aynı tasarımı farklı farklı görebilirsiniz. Bunun sebebi; sistemin, sizin çözünürlüğünüze(ekran büyüklüğünüze) göre görüntülenecek şeyleri otomatik olarak ayarlayıp en mükemmel şekilde sunmasıdır. Öncelikli hedef hiç bir kullanıcının ekranı yakınlaştırma, uzaklaştırma yapmadan tüm içeriğe kolaylıkla hakim olmasıdır.
Şimdi tekrar mobile first denen yapıya dönelim. Buradaki mantık da sayfa ilk olarak mobil kullanıcılar üzerine tasarlanır daha sonra çözünürlük büyüdükçe sayfanın nasıl görüneceği ayarlanarak ilerlenir. İkisinin arasındaki temel fark şudur; Masa üstü öncelikli tasarımda yani sıradan responsive tasarımlarda, büyük cihazlarda görünüp de mobilde görünmeyecek elementler mobil için gizlenir ve görünmez hale getirilir. Bunun zararı kullanıcı göremese bile bu elementler aslında sayfaya yine de yüklenir zaman kaybı oluşturur. Hız artık web tasarımda her şeydir ancak hız konusunu başka bir başlık altında ele alacağız. O yüzden konudan çok sapmadan şimdi sayfanın ne kadar mobil uyumlu olduğunu nereden anlayacağımıza bir bakalım.
Sayfanın mobil uyumlu olduğunu nasıl anlarım?
Anlaması aslında basittir eğer imkanınız varsa mobilden girip kullanarak bunu kolayca birinci elden gözlemleyebilirsiniz. Eğer mobilden giriş yapma imkanınız yoksa tarayıcı penceresini enlemesine küçülterek dikey cihaz pozisyonuna getirerek de kontrol edebilirsiniz. Bloklar otomatik olarak alt alta sıralanıp yazılar kolaylıkla okunabilir haldeyse mobil uyumludur. Peki bunu bir aracın sizin yerinize yapmasını isterseniz hangi aracı deneyebilirsiniz?
Google web sitelerinin mobil uyumluluğuna aşırı derecede dikkat etmektedir. Bu yüzden bu alanda farklı tool (araçlar) oluşturarak sizlere sunmaktadır. Buradaki linke tıklayarak google’ın mobil uyumluluk testi aracına gidebilirsiniz.
Örnek:
Size şöyle bir çıktı vermesi gerekmektedir: E-Reklam mobil uyumluluk testi sonucu (tıklayınız)
B) Web Sayfasının Hızı
Hepimiz hızlı bir web sayfamızın olmasını istesek de bu hızın tam olarak hangi seviyede olması gerektiğini ya da ne kadar önemli olduğunu bilemeyiz. Endişelenmeyin E-Reklam olarak yine sizi bu konuda bilgilendirip kafanızdaki soru işaretlerini gidermeye çalışacağız.
Web Sayfasının Hızlı Olması Ne Kadar Önemlidir?
Bir web sitesi yaptıracaksınız web sitesi çok şahane görünüyor ancak yavaş haliyle görselliğinin büyüsüne takılıp hız faktörünü göz ardı edebilirsiniz. Ancak büyük resmi görmemiz gerekirse biraz daha geriden bakmamız gerekiyor. Bir web sitesine giriş yapan kullanıcıların %84ü o web sitesinde ihtiyaç duyduğu bilgileri edinmek için girmektedir ve günümüzde herkesin ne kadar az zamanı olduğunu bilirsiniz. Web sayfanız eğer çok geç açılıyor ise kullanıcıların %67si malesef sizin özene bözene yaptırdığınız web sitenizin güzelliğini görmeden geri dönüyor. İşin olasılık boyutundan ziyade bu olaya en büyük yaptırımı uygulayan dikkat etmeniz gereken bir faktör de Google.
Google’ın arama sonuçlarında sitenizi üst sıralarda göstermek için en çok dikkat ettiği ilk 3 kriterden birisi site hızıdır. Mobilde buna daha çok dikkat ettiği gibi masa üstü bilgisayarlar için de arama yapan kullanıcılarına en hızlı şekilde yardımcı olmak ister.
Web sitemin hızı hangi seviyede olmalı? Nasıl ölçerim?
Bu konu birinci elden kontrol edilerek bir sonuca varılacak kadar basit bir konu değil. Web sayfalarınız aslında elinizdeki minik cihazların ekranına binlerce kilometre uzaktan ne badireler atlatarak geliyor. Uzun uzun istemci – sunucu mantığını tabiki de anlatmayacağız ancak şunu da bilmelisiniz ki sitenizin yavaş olması tamamen siteyi kodlayan kişinin elinde değildir. Bu bilgiyi aklımızın bir köşesine yazdıktan sonra web sayfamızın hızını nasıl test edeceğimizi görelim.
Bu konuda GTMETRIX aracını önermekteyiz. Adındaki bağlantıya tıklayarak sayfaya gidip site linkinizi yazarak test edebilirsiniz.
Örnek:
Son olarak web sayfasının hızlı olması her zaman avantaj olmayabilir. Takdir edersiniz ki web sayfası yavaşlığı sayfanızı hazırlayan webmasterin hatalarından kaynaklanabileceği gibi, aslında bazı çok faydalı özelliklerin de dezavantajı olabilir. Ne demek istediğimizi biraz daha açalım. Görüntüden başka hiç bir özelliği olmayan statik html web sayfalarının(yani web sitesi paketlerimizdeki ilk paket gibi) hızları daima yüksektir. Hız testlerini başarı ile geçerler ancak bu sayfalar hiç bir zaman dinamik bir alt yapıya ya da bir panele sahip değildir. Panel ne işe mi yarar? Bunu da başka bir başlık altında inceleyeceğiz.
C) Admin Paneli
Kurumsal web sitesi yaptırırken dikkat edilmesi gerekenler başlığı altında topladığımız kriterlerden birisi de şüphesiz Admin paneli. Kısaca özetlemek gerekirse web sayfasına size verilen kullanıcı adı şifre ile girdiğiniz, yine size özel bir arayüz ile hiç bir şekilde kod yazmadan siteye yeni içerik ekleme silme ve var olan içerikleri düzenleme gibi imkanlara sahip olduğunuz kullanımı çok kolay bir yapıdır. Sitenin yönetilebilir olması ileri dönük olması için çok önemlidir. Eğer yaptıracağınız firma ya da şahıs bunu size vaat etmiyor ise bu siteyi ileri bir tarihte yeniden yaptırmak zorunda kalacağınızı göz önünde bulundurarak yaptırmanızı tavsiye ederiz.
Bu konuda en çok karıştırılan mesele hosting paneli ile admin panelinin aynı sanılmasıdır. Tüm ama tüm web sitelerinin zaten bir hosting paneli vardır. Size bunun şifresini vermesi bunun üzerinden web sitenizi yönetebileceğiniz anlamına gelmez. Admin paneli hosting panelinden tamamen farklı siteyi yönetmeniz için ayarlanmış bir arayüzdür. Web sitesi yaptırırken yönetilebilir ve ileri dönük olmasına paranızın cebinizde kalması açısından dikkat ediniz. Bu tarz siteler CMS (Content Management System) yani İçerik yönetim sistemi olarak da adlandırılabilir. Kullandığı alt yapıya göre paneller ve yönetim kolaylığı değişkenlik gösterebilir. Alt yapının ne olduğunu bilmiyor musunuz? O halde sıradaki maddeye geçelim.
D) Web Sitesinin Alt Yapısı
Yönetilebilir web siteleri yaptırdığınız firma kim olursa olsun mutlaka bir alt yapıya mensuptur. Özel tasarım web siteleri ve özel tasarım admin panellerinin var olabilmesi istisnası dışında tüm dinamik yönetilebilir siteler belli başlı alt yapılar kullanmaktadır. WordPress, Joomla, Prestashop, Shopify, Opencart ya da Google Blogger bile bir içerik yönetim sistemidir. Siteniz dışarıdan anlaşılması imkansız olsa bile mutlaka bunlar gibi ya da bunlardan farklı bir alt yapıyı kullanmaktadır. Şayet dinamik ise. Burada dinamik olmasının altını çiziyoruz. Çünkü kurumsal web sitesi yönetiminde web sitesi dinamikliği kesinlikle önemlidir. Ayrıca kurumsal web sitesi yaptırırken nelere dikkat edilmeli sorusunun da en önemli cevaplarından biridir.
Eğer hazır alt yapı kullanmanın sitenizi basitleştirdiğini düşünüyorsanız endişelenmenize gerek yok. En azından ortalama bir ücret verdiğiniz hiç bir web tasarımcı ya da web tasarım firması sizin için özel alt yapı kodlamayacaktır. Yani bu durum gayet normaldir. Şöyle düşünün bina yapmak için tuğlayı dışarıdan alabilirsiniz. Bitirdiğinizde ise kimse size bu binayı sen yapmamışsın diyemez.
Web sitemin hangi alt yapıda olduğunu nasıl anlarım?
Açıkçası bunu anlamanız ya da anlamamanız sizin için bir anlam ifade etmeyecektir. Bu sebepten dolayı kurumsal web sitenizi ya da e-ticaret sitenizi güvenilir bir firmaya(E-Reklam gibi ) yaptırmanız çok önemlidir. Ancak yine de merakınızı yenmeniz adına adına buradan builthwith aracına giderek web sitesi linki yazarak hangi kütüphanelerden yararlanılarak inşa edildiğini görebilirsiniz.
E) Web Sitesindeki Görsellik ve Animasyonlar
Evet, kurumsal web sitesi yaptırırken dikkat edilmesi gerekenler listesinde aslında bizim son sıraya koyduğumuz ancak sizin ilk dikkat ettiğiniz şey tabiki de görsellik. Peşin peşin belirtmemiz gerekirse son sıraya koymamız kendi tasarımlarımızda görselliğe önem vermediğimiz anlamına gelmiyor. Zaten referanslarımıza göz atarsanız (lütfen referanslarımız için bizimle iletişime geçiniz) fazlasıyla profesyonel ve kurumsal web sayfaları ortaya koyduğumuzu görürsünüz. Görsellik konusunda maalesef kriter belirtemeyeceğim. Çünkü malum zevkler ve renkler tartışılamaz . Sizin hoşunuza gidiyorsa bitmiştir bunun bir aracı ya da seviyesi yok.
Bununla birlikte kurumsal web sitesi yaptırırken dikkat edilmesi gerekenler yazımızı noktalıyoruz. Umarız yararlı bir yazı olmuştur. E-Reklam olarak kuruluşumuzdan bu yana yaptığımız gibi bu yazıda da sizin yanınızda olup zamanınızı ve bütçenizi daha doğru kullanmanız adına yardımcı olmak istedik. Hadi selametle…