
Mobili Şekillendiren Tüketici Davranışları
YENİ NESİL MOBİL DENEYİMLERİ ŞEKİLLENDİREN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
İnsanların beklediği ve pazarlamacıların sunabildiği dijital deneyimler çarpıcı biçimde değişti. Jason Spero bu süreci yakından takip ediyor. Şimdiyse Google’ın Küresel Performans Çözümlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı, yeni nesil mobil deneyimleri şekillendiren tüketici davranışlarına odaklanıyor.
Kullanıcı deneyiminin altın çağını yaşıyoruz. Sadeliğe odaklanan yeni girişimler sektörleri tümüyle altüst ederken, geleneksel şirketler mobil dünyada güncelliklerini koruyabilmek için kendilerini adeta baştan tasarlamak zorunda kalıyor.
Ancak bizi en çok heyecanlandıran şey teknoloji değil. Daha ziyade, teknolojinin tüketicilere sağladığı zengin deneyimler ve hem sizin hem de bizim gibi pazarlamacıların üzerindeki etkisi. Markalar merak uyandıran yeni deneyimleri gittikçe daha hızlı bir şekilde kullanıma sunuyor. Şimdiye dek böyle bir şeye hiç tanık olmamıştık.
Biz ajanslar için bu, tüketici beklentilerinin her zamankinden yüksek olduğu anlamına geliyor. Artık kendi sektörlerimizdeki en iyi deneyimi sunmak için yarışmıyoruz. Artık, tüketicilerin şimdiye dek yaşadığı en iyi deneyimi sunmak için yarışıyoruz.
Ne zaman bir şirket zengin, faydalı veya yeni bir deneyim tasarlasa tüketicilerin önem verdiği şeyler konusunda çıtayı yükseltmiş oluyor. Diğer taraftan, bir deneyim sinir bozucu veya rahatsız ediciyse tüketici o şirkete ikinci bir şans vermeyebilir. Mükemmel bir kullanıcı deneyimi oluşturmak son derece zor bir iş, özellikle de hepimizin yeni teknolojilerle nasıl ve ne zaman deneme yapacağımız konusunda zorluk yaşadığımız düşünüldüğünde.
Ancak, öncelikle teknolojileri düşünmektense bir tüketici olarak düşünürsek sizin isteyeceğiniz deneyimi hayal etmeyi, ardından bunu markanıza uygulayıp o yönde ilerlemeyi daha yararlı buluyoruz. Konu, markalardan ne bekledikleri olduğunda tüketicilerden duyduğuz üç şey şu:
“Bana daha hızlı yardımcı olsun”
Teknoloji, birkaç yıl önce hayal bile edemeyeceğimiz yöntemlerle bize yardımcı oluyor. Tek bir dokunuşla kahvemizin ücretini ödeyebiliyoruz. Bir fotoğraf çekerek çek tahsil edebiliyoruz. Bir dijital asistana sesli komut vererek çamaşır deterjanı sipariş edebiliyoruz.
Ancak, teknoloji daha hızlı deneyimleri mümkün kıldıkça tüketiciler gitgide sabırsızlanıyor. Beklemeye daha az istekli oluyorlar ve sonuç olarak eskiden “Bunu en iyi yapan kim?” diye düşünen tüketiciler “Şu an bunu en iyi yapan kim?” diye düşünmeye başlıyor.
Hız, geliştiricileri ve tasarımcıları etkileyen bir sorundur. Bu nedenle pazarlamacıları da etkiler. Pazarlamacıların hıza öncelik vermesi bir dalga etkisi yaratır. Tasarımcılar hızlı ve sorunsuz mobil deneyimlere olanak tanıyan görsel unsurlar, yazı tipleri ve tasarım yapısı seçmeye odaklanmalıdır. Geliştiriciler de daha fazla optimizasyon yaparak en iyi mobil deneyimin ortaya koyulmasını sağlayabilir.
“Beni daha iyi tanısın”
Kişiselleştirilmiş ve alakalı deneyimler, tüketicilerle bağlantı kurmanın temel taşıdır ve en nihayetinde olumlu etki yaratır. Örnek verecek olursak ABD’deki pazarlamacıların yüzde seksen dokuzu, web sitelerini veya uygulamalarını kişiselleştirmeleri sonucunda gelir artışı elde ettiklerini bildirmişlerdir.
Ancak, kişiselleştirme bir özellik değil, stratejidir. Verileri kullanırken daha akıllıca davranma fırsatına sahibiz. Gezinme davranışları veya CRM verileri gibi müşterilerle ilgili önemli sinyallerden faydalanarak onların deneyimlerini şekillendirebiliriz.
“Beni her yerde şaşırtsın”
Markalar, medya kanalları ve cihazlar genelindeki tüm deneyimlerinin nasıl bir uyum içinde olduğunu göz önünde bulundurmalı.
Kullanıcıların yüzde altmış ikisi, etkileşim kurduğu markanın her defasında tutarlı bir deneyim sunmasını bekliyor. Ancak, bu kullanıcıların yalnızca %42’si markaların gerçekten tutarlı deneyimler sunduğunu düşünüyor.
Özetle
Tüketici davranışları değiştikçe kullanıcı deneyimine yaptığımız yatırımları yeniden gözden geçirmek önem kazanacak. Engelleri kaldırıp kanallar arasında köprü kurmak ve bu sırada her müşteriye eşsiz bir birey olarak davranmak kilit rol oynayacak.
Son olarak, gerçekten iyi dijital müşteri deneyimleri oluşturmak sadece ürün veya pazarlamayla ilgili bir güçlükten ibaret değildir. Bir iş fırsatıdır. Akılda kalıcı deneyimler oluşturmak için yatırım yapanlar, kullanıcıların kalplerine ve akıllarına hitap etmekle kalmayacak, en nihayetinde paralarını da kazanacaktır.